Jak dobrze wybrać projektor, czyli poradnik z Epsonem!

Jak dobrze wybrać projektor, czyli poradnik z Epsonem!

Największy polski portal newsowy: Onet.pl, opublikował poradnikowy materiał, w którym opisuje najważniejsze aspekty, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze projektora. Autor tekstu ilustrując poszczególne kategorie urządzeń posiłkuje się modelami marki Epson, które stanowią wyznaczniki jakości w swojej klasie. Choć do niedawna projektory najczęściej były stosowanie w edukacji i biznesie, dziś stają się także rozsądną alternatywą dla telewizorów, z którymi z powodzeniem konkurują pod wieloma względami (m.in. wygoda instalacji, naturalność i wysoka jakość obrazu, swoboda wyboru przekątnej ekranu). Wśród poleconych w materiale urządzeń znalazły się: projektor dla rodziny, flagowy model kinowy marki Epson, EH-TW9300W (jak również EH-TW6700W czy EH-TW6800), projektor dla gracza – Epson EH-TW5350, projektor interaktywny w rozdzielczości Full HD o rozmiarze nawet 100 cali Epson EB-696Ui. Uzupełnieniem prezentacji jest opis projektora instalacyjnego Epson EB-L25000U, który z jasnością 25 000 lumenów, sprawdza się przy wyświetlaniu obrazów w bardzo dużej skali w przestrzeniach publicznych np. salach wykładowych.

Wszystkie projektory EPSON, zamówisz na www.fart24.pl.

Cały artykuł zamieszczamy poniżej:

Jak wybrać projektor?

Projektory dostępne są na rynku od bardzo dawna, jednak przez wiele lat miały tego pecha, że zawsze spychano je do rangi produktu niszowego lub ograniczano ich zastosowanie do biznesu czy edukacji.

Jak wybrać projektor?

Czas i postęp technologii zrobił jednak swoje. Dziś projektory stały się sensowną alternatywą dla telewizorów, a pod pewnymi względami – duża swoboda wyboru przekątnej ekranu, naturalność obrazu taka jak w kinie i wygoda instalacji – nawet ciekawszą. Poza tym atrakcyjny współczynnik przekątna-cena czyni projektor znacznie tańszym niż telewizor w segmencie urządzeń o dużych przekątnych ponad 80” – w którym o telewizor wcale nie tak łatwo.

Dla osób, które pamiętają jeszcze rzutniki slajdów albo domowe projektory filmów na kliszach 8 czy 16 mm, nowoczesny projektor to także nostalgiczna podróż w przeszłość.

Projektory możemy wykorzystać w biznesie i edukacji, ale to dopiero domowe zastosowania otwierają przed nimi szerokie pole do popisu. Projektor może stać się sercem systemu Kina Domowego, posłużyć jako duży ekran dla gracza, a w wersji przenośnej jako pikoprojektor pozwoli cieszyć się ruchomym obrazem w dowolnym miejscu gdzie znajdzie się kawałek pustej ściany.

Projektory mają liczne zalety, ale, jak już wspomnieliśmy, są alternatywą, a nie zawsze bezwzględnie lepszym rozwiązaniem. Dlatego zanim zaczniemy planować zakup projektora warto zdać sobie sprawę z kilku rzeczy, które stanowią o charakterze tych urządzeń.

Zanim zaczniemy wybierać – co trzeba wiedzieć

Po pierwsze, projektor, podobnie jak i telewizor, wymaga przestrzeni. Paradoksalnie, mimo iż samo urządzenie potrafi  być dużo mniejsze od telewizora, musimy zarezerwować jej co najmniej tyle samo co w przypadku telewizora o takiej samej przekątnej ekranu, co obraz, który wyświetla projektor.

Projektor musi mieć zapewnioną odpowiednią przestrzeń do rzutowania obrazu, w imię zasady – im większa odległość od ekranu, tym większą przekątną będziemy mogli uzyskać. Pod tym względem urządzenia te dzielimy na dwie (a właściwie trzy) kategorie. Projektory standardowego rzutu, które do uzyskania obrazu o przekątnej około 60-80” wymagają około 2,5 metrowej odległości ekran-projektor. Oraz projektory krótkiego rzutu, pozwalają zbliżyć projektor na niewiele ponad 1 metr, a projektory ultrakrótkiego rzutu pozwalają ustawić projektor tuż przed ekranem.

Lokalizację projektora, mimo iż dysponuje on zazwyczaj zoomem optycznym i funkcjami korygującymi zniekształcenia, co pozwala dopasować rozmiar obrazu, należy bardzo dokładnie przemyśleć.

Skoro mowa o ekranie, to oczywistym jest, że projektor bez niego się nie obędzie. Może to być kawałek ściany, najlepiej białej, pokrytej dobrze odbijającą światło farbą, lub rozwijany ekran – do zawieszenia pod sufitem czy postawienia na podłodze. W przypadku projektorów ultrakrótkiego rzutu wskazany jest ekran sztywny.

Jak duży ekran potrzebujemy? To zależy od typu projektora i jego przeznaczenia. Zwykle w przypadku projektorów myślimy o przekątnej 60” i większej. Nie można jednak zapomnieć o coraz popularniejszej kategorii mini i pikoprojektorów, których główną zaletą jest mobilność, natomiast wyświetlany obraz to zwykle przekątna od 30 do wspomnianych 60”.

Czy można wyświetlić obraz o innej przekątnej niż zaleca to producent? Odpowiedź brzmi – tak i nie.

Tak, ponieważ nie ma tutaj żadnego sprzętowego ograniczenia, choć w przypadku mniejszych przekątnych mogą wystąpić problemy z prawidłowym ustawianiem ostrości, a i obraz może być zbyt jasny.

Nie, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że im większa przekątna tym mniejsza jasność obrazu (nie należy jej mylić z jasnością projektora). Po przekroczeniu pewnych wartości, nie dość że konieczna będzie duża odległość ekran-projektor, obraz będzie już tak ciemny i pozbawiony kontrastu, że przestanie być czytelny.

Odwieczne pytanie – DLP czy LCD?

Która z tych dwóch technologii będzie lepsza? Przy dzisiejszym zaawansowaniu technologii nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Możemy trafić na dobry, ale kosztowny projektor DLP, który będzie sprawował się dużo lepiej niż starszej generacji projektor LCD. Z kolei osoba, która ceni sobie dobrą kolorystykę, nie przekona się do smolistych czerni z projektora DLP i wybierze LCD.

Ogólnie rzecz ujmując, DLP to technologia, która pozwala na tworzenie bardziej kompaktowych konstrukcji, umożliwia obniżenie kosztów zakupu jak i eksploatacji (projektory nie muszą mieć filtrów), a za sprawą głębokich czerni pozwala uzyskać niezły kontrast i dlatego jest chętnie widziany w Kinie Domowym.

Foto: Materiały prasowe

Technologia LCD wymaga zwykle większych nakładów finansowych, a osiągnięcie głębokich czerni nie jest tutaj łatwe. Mamy tu za to dużo lepszej jakości obraz, ostrzejszy, o bardzo dobrze nasyconych kolorach. Obecnie prawie każdy projektor LCD to w istocie projektor 3LCD (z 3 panelami LCD).

W segmencie droższych urządzeń znajdziemy także takie, które wykorzystują panele LCoS czy SXRD lub D-ILA. Jest to rozwinięcie technologii LCD, które łączy jej korzyści z zaletami jakie daje DLP.

Jasność projektora – ile lumenów dla kogo i po co

Jasność projektora podawana jest najczęściej w ANSI lumenach – dzięki temu wiemy do jakich zastosowań najlepiej nadaje się projektor, a także jakie przekątne obrazu są używalne. Tę ostatnią informację uzyskamy korzystając z kalkulatorów odległości, które każdy szanujący się producent projektorów ma na swojej stronie.

Poniżej przykładowe zakresy jasności projektorów i odpowiadające im zastosowania.

  • nie więcej niż 150 lumenów – jasność jaką mają niewielkie zasilane bateryjnie przenośne pikoprojektory. Dla zapewniania czytelności obrazu wskazane jest tu jak najciemniejsze pomieszczenie lub niewielka (nie przekraczająca 40”) przekątna obrazu. W tym przypadku istotniejsza niż komfort oglądania filmów czy prezentacji jest rozrywka lub mobilność jaką daje korzystanie z takiego projektora;
  • od 300 do 1000 lumenów – projektory, które są w stanie zapewnić minimum komfortu dla widza. Nadal wymagają ciemnych pomieszczeń, ale pozwalają na uzyskanie większych przekątnych, nawet około 80”;
  • od 1500 do 2200 lumenów – jasność wskazana dla Kina Domowego i sytuacji gdy chcemy wyświetlać obraz większy niż 80-100”. Dla uzyskania wysokiego komfortu wymagane jest zaciemnione pomieszczenie;
  • od 2500 do 3500 lumenów – jasne projektory, które poradzą sobie w pomieszczeniach z dodatkowymi źródłami światła, a także podczas pochmurnego dnia. Znajdziemy tu zarówno urządzenia multimedialne jak i te przeznaczone do biurowych prezentacji;
  • powyżej 5000 lumenów – bardzo jasne projektory, dają obraz na tyle jasny, by móc komfortowo oglądać go nawet za dnia lub w sztucznym oświetleniu w przypadku prezentacji na bardzo dużych ekranach. Tego typu projektory są przeznaczone przede wszystkim do zastosowań biznesowo-edukacyjnych przy prezentacjach dla licznej publiczności.

Powyższe jasności to wartości orientacyjne, wiele zależy od naszych własnych preferencji, wrażliwości na jasne światło jak i typu oglądanych materiałów. Dlatego projektor o jasności 4000 lumenów, choć nie spełni kryteriów wymaganych przez Kino Domowe, można teoretycznie zastosować w domowych warunkach. Warunkiem będzie albo duża przekątna obrazu, albo praca w dość jasnym pomieszczeniu.

Z kolei jasność 400 lumenów dla miłośnika Kina Domowego będzie porażką, ale na krótszą metę, przy sporadycznych zastosowaniach wystarczy czasem nawet do oglądania filmów. Oczywiście kosztem przekątnej obrazu.

Oprócz przestrzeni, projektor musi mieć także zapewnione odpowiednie oświetlenie. Zależnie od jego jasności, przeznaczenia, może być to jasna sala (w przypadku projektorów dla przedsiębiorców, edukacji), miejsce z przygaszonymi światłami (projektory domowe, multimedialne, edukacja), albo mocno zaciemnione pomieszczenie (kino domowe).

W projektorze białe jest czarne lub czarne jest białe

Tak, to nie przejęzyczenie. Projektor jest urządzeniem, które świeci, ale my obserwujemy światło odbite od ekranu. W takim ekranie nie można przygasić albo wyłączyć danej grupy pikseli, tak jak to ma miejsce w telewizorze LCD czy OLED, gdzie to ekran jest źródłem światła. W przypadku obrazu, który wyświetla projektor, nie mówimy wprost o rozmiarze piksela, bo ten zależy od odległości ekran-projektor.

Czarnego koloru nie da się wyświetlić, dlatego, jeśli część obrazu w przypadku białego ekranu ma być postrzegana jako czarna, musi być nieoświetlona. Kontrast pomiędzy oświetloną a nieoświetloną częścią sprawia, że oko ludzkie zostanie oszukane i zobaczy czerń lub ciemniejsze barwy. Czerń będzie tak mocna jak ciemny będzie nieoświetlony ekran – dlatego Kino Domowe wymaga zaciemnionych pomieszczeń.

Foto: Materiały prasowe

Możemy też mieć do czynienia z sytuacją odwrotną (na przykład w edukacji), gdy ekran jest czarny (ciemny). Wtedy uzyskanie mocnej bieli lub jasnych barw wymaga z kolei bardzo silnego oświetlenia części, która ma być jasna. Niemniej nadal będzie to czarny fragment ekranu.

Istnieje jeszcze sytuacja gdy ściana czy ekran ma odcień np. żółtawy, zielonawy. Wtedy kłopotliwe będzie prawidłowe oddanie barw. Pewną pomocą są wbudowane w niektóre projektory tryby dopasowania kolorów do koloru ekranu – trzeba jednak pamiętać, że to jedynie półśrodek.

O co chodzi z tą jasnością kolorów?

Jasność projektora, którą odczytamy w specyfikacji projektorów DLP, to jasność światła białego. To czego się nie dowiemy, to jaka jest w nich z kolei jasność kolorów. Zależy ona od technologii wyświetlania (jednoukładowe DLP, LCD lub LED) i ma spory wpływ na ostateczny efekt.

W przypadku zastosowań biznesowych, szczególnie gdy projektor służy do wyświetlania tekstu na ciemnym tle, jasność bieli jest kluczowa.

Jednak w sytuacji gdy kolory grają rolę, a już szczególnie w zastosowaniach multimedialnych (domowych), jasność kolorów jest bardzo istotna. Jeśli kolory mają małą jasność (najczęściej ma to miejsce w przypadku technologii DLP, ale zależy też od jej implementacji), nawet jasny projektor w przypadku ciemnych, choć kolorowych scen, nie będzie zachwycał jasnością. Gdy kolory mają dużą jasność (jest to cecha przypisywana szczególnie technologii 3LCD czy laserowej), nawet mroczna scena będzie zachwycała głębią barw i ich nasyceniem.

Standard pomiaru jasności CLO (Color Light Output) podawany w specyfikacji urządzeń 3LCD gwarantuje, że jest ona równa tak dla światła białego, jak i kolorowego, co oznacza bardziej realistyczny obraz generowany przez projektor. Ceną uzyskania pełniejszych barw są wyższe koszty zakupu projektora 3LCD. Jeśli szukamy urządzeń z dolnej półki cenowej, to znajdziemy tam przede wszystkim urządzenia typu DLP. Projektor 3LCD, szczególnie tańsze i starsze modele, mogą mieć też kłopoty z uzyskaniem głębokich czerni. Będzie to jednak problemem wyłącznie w warunkach jakie panują w całkowicie zaciemnionym pomieszczeniu, które rozświetla jedynie światło projektora. Kupując 3LCD będziemy mogli cieszyć się żywymi barwami obrazu także w pomieszczeniach jasnych, przy mniej rygorystycznych warunkach oświetleniowych.

Kontrast – czy należy przywiązywać do tego wagę?

Kontrast to jeden z parametrów kluczowych dla jakości obrazu. Im wyższy tym lepiej. Jest to prawdą również w przypadku projektorów, jednakże należy pamiętać, że podawane wartości dotyczą zwykle idealnych warunków projekcji (co gorsza nie ma jednoznacznego wzorca pomiaru kontrastu). Oznacza to zaciemnione pomieszczenie.

Wystarczy, że nieznacznie zwiększymy jasność, na przykład zapalając boczną lampkę, by realny kontrast znacząco spadł. Wtedy większą rolę odgrywa jasność projektora, która potrafi wyciągnąć również szczegóły w ciemnych partiach obrazu.

Foto: Materiały prasowe

Wybieramy projektor – dla rodziny, dla nastolatka, dla przedsiębiorcy

Wiemy już czego należy oczekiwać, gdy zdecydujemy się na zakup projektora. Wiedza o kontraście, jasności, oczekiwanym rozmiarze obrazu i warunkach w jakich projekcja będzie komfortowa to już wiele informacji, jednak jeszcze nie wszystkie pomocne w wyborze projektora. Dlatego przyjrzyjmy się trzem scenariuszom wyboru projektora i cechom projektorów istotnych w tych zastosowaniach.

Projektor dla rodziny

Domowy projektor to urządzenie, które może zastąpić telewizor, stać się elementem kina domowego, a także być używane okazyjnie, gdy planujemy wyświetlić obraz o szczególnie dużej przekątnej czy urządzić pokaz w szerszym gronie rodzinnym.

Jeśli projektor domowy instalujemy na stałe, nie musimy zwracać uwagi na funkcje korekty zniekształceń trapezowych, za to istotna jest wiedza o przesunięciu obrazu w pionie względem płaszczyzny instalacji (znajdziemy ją w specyfikacji). Wskazane jest, by była to jak największa wartość, gdyż w domu obraz powinien być ulokowany ponad lub znacznie pod (przy instalacji sufitowej) powierzchnią na której umieściliśmy projektor. W przypadku droższych modeli szukajmy funkcji przesuwnej osi w pionie (ang. Lens Shift), która pozwala na podniesienie lub opuszczenie obrazu.

Gdy mamy ograniczone możliwości instalacyjne lub chcemy projektor umieścić tymczasowo, wtedy funkcje korekty zniekształceń trapezowych się przydadzą. Mają je zaawansowane domowe projektory. Zwykle korekta w pionie jest automatyczna – pozwala podnieść, opuścić obraz nawet bez przesuwnej osi, jedynie poprzez nachylenie projektora.

W przypadku domowego projektora, który posłuży do oglądania filmów, zdjęć, a nawet serfowania po sieci, wskazana jest rozdzielczość Full HD. Jeśli nasz monitor ma proporcje 16:10 i nie chcemy, by projektor zniekształcał obraz, poszukajmy projektora natywnie wyświetlającego obraz 16:10.

Wybór projektora HD do domu wskazany jest tylko wtedy, gdy szukamy oszczędności. Z kolei zakup projektora 4K oznacza duży wydatek i może być nieuzasadniony ekonomicznie (przynajmniej na razie).

W domowym projektorze nie może również zabraknąć opcji regulacji obrazu, w tym dokładnej korekty kolorów, niezależnie dla każdego kanału barwnego.

Jeśli szukamy urządzenia uniwersalnego, któremu nie straszne dodatkowe oświetlenie w pomieszczeniu, można zastanowić się nawet nad jaśniejszymi (około 3000 lumenów) projektorami. Taki projektor wyświetli obraz, który będzie towarzyszył rodzinnemu spotkaniu lub imprezie z przyjaciółmi. Z kolei, gdy projektor ma stać się sercem Kina Domowego, gdzie jakość wyświetlanego obrazu jest krytyczna, ograniczmy się do dużo mniejszych jasności – około 2000 lumenów. Zresztą wśród projektorów desygnowanych do Kina Domowego nie znajdziemy bardzo jasnych urządzeń.

Projektor Kina Domowego pozwala na uzyskanie świetnego kontrastu, mocnych czerni, przy zachowanych szczegółach w ciemnych jak i jasnych partiach obrazu. Urządzenia tej klasy wyposażone są standardowo w obsługę sygnału 3D, a w droższych modelach funkcje poprawiające i upłynniające obraz. Nietrudno znaleźć także projektory gwarantujące szeroki gamut wyświetlanych kolorów (w przypadku sygnału HD, Full HD jest to tzw. przestrzeń REC.709).

Kino Domowe to również dźwięk, dlatego niektóre projektory tego typu wyposażono w całkiem dobrej jakości głośniki stereo. Są one w stanie zastąpić proste zestawy audio.

W przypadku projektora domowego nie musimy przywiązywać wielkiej wagi do różnorodności złącz. Najważniejszy port to HDMI, który ma dziś każdy nowoczesny projektor. Dobrze by projektor był wyposażony w więcej niż jeden taki port (zwykle drugi ma wsparcie dla technologii MHL). Jeśli korzystamy z domowego systemu nagłośnienia, funkcje audio są zbyteczne, domowe projektory mają zwykle dostępne przynajmniej wyjście dźwięku. Jeśli projektor jest wyposażony w funkcje bezprzewodowe, w tym transmisję audio przez Bluetooth, wskazane jest, by w menu znalazła się opcja synchronizacji obrazu i dźwięku.

Foto: Materiały prasowe

Świetnym  przykładem urządzenia spełniającego z nawiązką wszystkie te wymogi jest Epson EH-TW9300W, oferujący obsługę rozdzielczości 4K i technologii HDR, a także nadajnik 4K WiHD zautomatyzowany układ optyczny. To flagowy model kinowy firmy Epson, warto jednak dodać, że w podobnych zastosowaniach doskonale sprawdzą się również np. urządzenia ze średniej półki, dostępne cenowo dla większego grona amatorów X muzy, np. Epson EH-TW6700W czy EH-TW6800.

Projektory multimedialne

Wśród projektorów domowych można wyróżnić grupę projektorów multimedialnych. Są to urządzenia, które wyposażono nie tylko we wbudowany moduł Wi-Fi czy Bluetooth, ale również w oprogramowanie do przeglądania treści multimedialnych – zdjęć, filmów i dokumentów. Taki projektor dysponuje też portem USB do podłączenia nośników z danymi. Istnieją również modele projektorów z wbudowanym tunerem telewizji cyfrowej, a także oprogramowaniem upodabniającym je do telewizorów Smart TV.

Projektor dla nastolatka – gracza

Pod pojęciem nastolatka rozumiemy tu młodych wiekiem, ale też duchem ludzi, którzy chętnie czerpią z nowoczesnych technologii i lubią uprzyjemniać sobie życie gadżetami.

Gracz to osoba, która oczekuje minimalnych opóźnień przy przekazie obrazu z komputera/konsoli do projektora. Ten parametr (wyrażany w milisekundach) nie jest podawany zbyt często przez producentów, dlatego warto sięgać do testów publikowanych w sieci i opinii osób, które miały kontakt z danym sprzętem.

W praktyce nie powinniśmy przywiązywać szczególnej wagi do tego parametru, szczególnie w przypadku połączenia przewodowego. Dopiero wartości przekraczające 60 ms przełożą się na zauważalne opóźnienie, a trudno znaleźć projektor, który miałby tak spore opóźnienia. Coraz częściej jest to około 30 ms (najlepsze projektory mają jeszcze mniejsze opóźnienia), co oznacza opóźnienie 1-2 klatek.

Projektor przeznaczony do gier nie musi idealnie odwzorowywać barw, ale powinien cechować się wysokim kontrastem, szerokim gamutem i dużą jasnością barw (cecha projektorów 3LCD). Decydując się na zakup projektora DLP trzeba pamiętać o efekcie tęczy – doskwiera on w tańszych urządzeniach i tych z wolnym kołem filtrów. Ta sytuacja ulega poprawie, ale nadal technologia 3 LCD (lub laserowa) pod względem zgrania kolorów sprawdza się lepiej.

Jeśli nie planujemy grać w ciemności, warto zadbać o jaśniejsze urządzenie – kryteria są tu podobne jak w przypadku innych urządzeń domowych. Wskazana jest także obecność specjalnego trybu wyświetlania Gra, który zapewnia najniższe możliwe opóźnienie. Wszelkie polepszacze obrazu (upłynnianie, aktywna przesłona) i układy przetwarzające sygnał są w przypadku gracza zbędne.

Jeśli zechcemy grać z pomocą projektora i urządzenia mobilnego, przydatne okażą się funkcje bezprzewodowe – w tym obsługa Wi-Fi, Miracast dla klonowania ekranu smartfona. W takiej sytuacji ekran smartfona możemy użyć jako bezprzewodowy pad.

Epson EH-TW5350 to jeden z najlepszych w swej cenie projektor tej klasy. Gracze docenią wysokie natężenie światła białego i barwnego (2200 lumenów), które w połączeniu z dynamicznym kontrastem (35 000:1) pozwalają na zanurzenie się w realistycznych sceneriach gier. Oprócz WiFi, dodatkowo obsługa standardu Miracast pozwala na sterowanie nim przez telefon czy tablet z Androidem (choć w pudełku znajduje się także standardowy pilot).

TW5350 oferuje bardzo niskie opóźnienie (input lag) rzędu 20 milisekund, płynność dodatkowo wspiera 120Hz przetwornik 3LCD, odpowiedzialny za znacznie mniejsze rozmycie obrazu przy dynamicznych scenach. Obrazy w jakości Full HD mogą być wyświetlane na ekranie do 332 cali. Także w trójwymiarze, z użyciem okularów RF 3D. Żywotność lampy rzędu 7500 godzin jest dodatkowym atutem.

Projektor dla przedsiębiorcy

Pod tym hasłem kryją się projektory wykorzystywane w biznesie i edukacji. Z założenia powinien być to projektor jasny – wskazana jest tu jasność co najmniej 3000 lumenów. Nie są to też projektory ciche (szczególnie przy wysokiej jasności), ale też mamy tutaj spory rozrzut głośności wbudowanego chłodzenia.

Rozdzielczość jest mniej istotną sprawą, decydując się na projektor XGA możemy sporo oszczędzić w stosunku do projektora WUXGA. Decyzja zależy od tego jakie materiały będziemy wyświetlać – zwykłe prezentacje nieobfitujące w elementy graficzne, wideo i pozbawione wyjątkowo szczegółowych diagramów zadowolą się mniejszą rozdzielczością. Gdy do słowa dochodzą multimedia, a także zależy nam na ostrości obrazu, gdy na przykład rzutujemy obraz z komputera, wysoka rozdzielczość będzie konieczna.

Projektor dla przedsiębiorcy powinien mieć wydajne źródło światła (dziś może to być nawet 6 do 10 tysięcy godzin w przypadku projektorów lampowych i zwykle 30 tysięcy godzin w projektorach laserowych) oraz efektywne tryby Eco, które pozwolą obniżyć koszty eksploatacji oraz dostosować obraz do zmiennych warunków oświetleniowych.

W przypadku projektora dla przedsiębiorcy istotne są możliwości połączeniowe (szczególnie jeśli nie możemy przewidzieć kto i z jakim sprzętem podłączy się do projektora) – warto zwrócić uwagę na tylny panel i zestaw dostępnych złącz.

Wskazane są nie tylko porty D-Sub, ale też złącza HDMI oraz porty wejścia wyjścia dźwięku. Niektóre projektory pozwalają na podłączenie mikrofonów dla wzbogacenia przekazu. Warto też by w projektorze znalazł się głośnik. W przeciwieństwie do domowych zastosowań, zazwyczaj spełni on swoją rolę bardzo dobrze. Jeśli chcemy połączyć projektor z aparaturą przemysłową, przydatny może okazać się port RS-232.

Projektor dla przedsiębiorcy powinien mieć rozbudowane funkcje korekty kształtu obrazu – zarówno przesuwną oś jak i korektę zniekształceń trapezowych. W przypadku urządzeń mobilnych zapewnia to komfort i szybkość instalacji, na przykład u klienta, urządzenia stacjonarne możemy z kolei ulokować w niestandardowym położeniu lub wyświetlić obraz na zniekształconych powierzchniach.

W najtańszych urządzeniach znajdziemy tylko korektę zniekształceń w pionie, w droższych pojawi się również korekta w poziomie i przesuwna oś w pionie. Sprzęt z wyższej półki dysponuje także przesuwną osią w poziomie.

Warto zdawać sobie sprawę, że przesuwna oś pozwala przesunąć obraz (ułatwia to instalację) bez większego wpływu na jego jakość. Korekta zniekształceń trapezowych działa na zasadzie zniekształcania obrazu w odwrotną stronę, a to zawsze odbija się na jego jakości.

Mimo to, w przypadku urządzeń mobilnych lub przy sporej odległości widza od ekranu – wystarczy już kilka metrów – więcej zyskamy stosując korektę niż katując się zniekształconym obrazem.

Jeśli wybieramy projektor mobilny, czyli taki, który będziemy często transportować, warto wybrać model, który pozwala zabezpieczyć elementy optyczne, łatwy w konfiguracji i z opcją szybkiego włączania lub wyłączania (przyśpiesza to instalację i zabezpiecza w przypadku nagłego zaniku zasilania). Dobrym pomysłem jest także wbudowane Wi-Fi, które pozwoli na wygodne wyświetlanie obrazu ze smartfona lub komputera i zminimalizuje liczbę koniecznych przewodów. Jeśli projektor nie ma Wi-Fi, można je zastąpić zewnętrznym modułem USB – wtedy projektor powinien mieć port USB, najlepiej z funkcją zasilania.

Taki jest np. uniwersalny, mobilny  model EB-U32 obsługujący rozdzielczość WUXGA, z możliwością przesyłania prezentacji do innych projektorów w sieci i oglądania ich w różnych lokalizacjach. Kontrast rzędu 15 000:1 pozwala na komfortową pracę, jak i.. oglądanie filmów, bo urządzenie świetnie sprawdzi się w obu scenariuszach. Pionowa i pozioma korekcja obrazu pozwala na szybką instalację w dowolnym miejscu bez wpływu na jakość obrazu. Pozostałe funkcje, które przydają się w projektorach biznesowo-edukacyjnych to:

  • multimedialne odtwarzacze, również do dokumentów biurowych
  • precyzyjna korekta położenia każdego z narożników obrazu
  • korekta barwy ściany
  • licznik czasu prezentacji, funkcje usypiania
  • port Ethernet do zdalnego zarządzania projektorem stacjonarnym
  • funkcje bezpieczeństwa, blokadę dostępu do ustawień
  • funkcja wyciszenia projektora – blokady dźwięku i obrazu
  • dodatkowe menu proste – ułatwia korzystanie okazjonalnym prelegentom
  • powiększenie cyfrowe
  • zoom optyczny
  • funkcje poprawy jakości obrazu o niestandardowej rozdzielczości

Projektory interaktywne

Ta szczególna kategoria projektorów to urządzenia, które wyposażono w dodatkowe elementy do śledzenia ruchu dłoni lub dołączonego do zestawu „pisaka”. Dzięki temu mogą one pełnić rolę interaktywnej tablicy, na której można nie tylko wyświetlić obraz, ale jednocześnie nim manipulować lub wprowadzać dane (w postaci tekstu lub rysunków. Finalny efekt pracy można następnie zapisać do pliku i wydrukować lub przesłać mailem.

Foto: Materiały prasowe

Projektory tego typu mogą wyświetlać obraz na specjalnym stole, a także na ściennym ekranie. Najczęściej są to projektory ultrakrótkiego rzutu. Np. Epson EB-696Ui obsługuje w pełni interaktywny obraz w rozdzielczości Full HD o rozmiarze nawet 100 cali. Dołączane oprogramowanie  pozwala moderatorowi wyświetlać materiały aż z 50 podłączonych urządzeń (laptopów, ale też smartfonów czy tabletów) uczestników spotkania.

Projektory instalacyjne

Jak sama nazwa wskazuje, są to projektory przeznaczone do wyświetlania obrazów w bardzo dużej skali w przestrzeniach publicznych. Są one nie tylko bardzo jasne – nawet 8000 lumenów i więcej, ale również dokładnie dobierane do oczekiwań klienta. Epson EB-L25000U oferuje strumień mocy 25 000 lumenów, co jest możliwe dzięki użyciu lasera jako źródła światła.

Kinowy projektor DLP

Spór, jaki toczą zwolennicy technologii DLP lub LCD oraz pochodnych, i płynąca z niego wiedza o zaletach i wadach każdego z rozwiązań, sprawia, że możemy poczuć się skonsternowani, gdy usłyszymy, że w kinach stosuje się projektory DLP. A jednak nikt z nas nie widział w kinie efektu tęczy, ani nie narzekał na jasność barw. Dlaczego?

Otóż kinowe projektory DLP wykorzystują 3 układy DMD (panele z mikrolusterkami), a nie jeden, jak ma to zwykle miejsce w projektorach DLP do domu lub dla biznesu. Stosuje się także niezależne lampy, oddzielnie dla każdej składowej koloru. Projektor kinowy DLP nie ma koła filtrów kolorów, jednocześnie wyświetla wszystkie składowe.

Koła kolorów nie znajdziemy również w niewielkich przenośnych laserowych projektorach DLP, które mają trzy oddzielne źródła światła dla każdego koloru.

Źródło: Epson – Onet.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *